Dziwnów to małe miasteczko w województwie zachodniopomorskim. Jego część leży na stałym lądzie, część na wyspie Wolin. Z pozoru niewiele różni się od wielu innych nadbałtyckich miejscowości, do których przyjeżdża się na wakacje. Jednak przez dekady Dziwnów odgrywał ważną rolę na tajnej, wojskowej mapie – najpierw III Rzeczy, potem Polski.

To tutaj Niemcy zbudowali bazę zaopatrzenia okrętów podwodnych – u-bootów oraz nowoczesne, duże lotnisko, dzięki któremu kontrolowali ruch na sporej części Bałtyku, a we wrześniu 1939 r. stąd startowały samoloty bombardujące Westerplatte.

Ponieważ było to jednocześnie modne niemieckie uzdrowisko swoje – stojące do dziś – wille mieli tu najbliżsi współpracownicy Hitlera: minister spraw zagranicznych Joachim von Ribbentrop oraz dowódca lotnictwa Hermann Göring.

W 1949 r. w Dziwnowie utworzono tajny szpital dla Greków rannych w czasie wojny domowej w Grecji i przerzucanych do Polski przez służby specjalne państw socjalistycznych. Przypomina o tym cmentarz, na którym pochowano zmarłych.

W miejscowości stacjonował również oddział saperów morskich. W 1976 r. kilkudziesięciu jego żołnierzy, przebranych za naukowców, popłynęło na Antarktydę.

W garnizonie ulokowano również tajną jednostkę specjalną – 1. Batalion Szturmowy, która w czasie wojny Układu Warszawskiego z NATO miała operować kilkaset kilometrów na tyłach wroga.Publikacja składa się z trzech części: wspomnień żołnierzy 1. Batalionu Szturmowego, opowieści o ich następcach z Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca oraz przewodnika turystycznego, który odkryje przed Czytelnikami militarne tajemnice Dziwnowa oraz pozwoli osobiście poznać bohaterów tej książki.

Książka jest dostępna w wersji drukowanej oraz ebookowej. Pobierz fragment.

Case study: Nietypowa promocja miejsca

Książka „Tajemnice militarnego Dziwnowa” jest również przykładem niestandardowego pomysłu na promocję miejsca. Dziwnów zupełnie nie wykorzystuje swojego największego atutu, jakim jest „wojskowy background”, odróżniający miasteczko od setek innych miejscowości nad Bałtykiem. W efekcie gmina – w kontekście promocji miejsca – niczym nie odróżnia się innych miejscowości, które chcą przyciągnąć turystów reklamując się czystymi i rozległymi plażami.

O przewodniku widzianym przez pryzmat komunikowania społecznego przeczytasz tutaj.

  • Wydawnictwo: Creatio PR
  • Warszawa 2020
  • Numer ISBN: 978-83-932658-1-7
  • Format: 120 x 230 mm
  • Stron: 80