Jarosław Rybak, CreatioPR

Pierwsze szkolenie związane z Public Relations odbyłem w 1996 r. Był to tygodniowy kurs organizowany na zlecenie Agencji Rozwoju Międzynarodowego USA (US AID) dla przedstawicieli samorządów lokalnych.

W 2007 r. zostałem rzecznikiem prasowym Ministerstwa Obrony Narodowej. Rozpoczynała się wtedy „bojowa misja” w Afganistanie, dlatego w ramach zarządzania informacją w kryzysie odpowiadałem za wdrożenie pierwszej procedury związanej ze „zdarzeniami kryzysowymi w wojsku”, czyli zasad informowania opinii publicznej o żołnierzach, którzy zginęli lub zostali ranni.

W efekcie półrocznych działań związanych ze zmianą sposobu komunikowania MON wzrosło poparcie dla misji w Afganistanie. Według CBOS z 16 proc. poparcie wzrosło do 22 proc. Jednocześnie – z 78 proc. do 72 proc. – spadła też liczba Polaków, którzy nie popierali misji. Z tego sondażu jestem szczególnie usatysfakcjonowany, ponieważ przekonanie opinii publicznej do poparcie udziału w wojnie nie było prostym zadaniem.

W 2009 r., w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, byłem twórcą, a potem dyrektorem Departamentu Komunikacji Społecznej. Realizowałem projekty dla Prezydenta RP.

W latach 2013 – 2020 odpowiadałem za wizerunek i relacje z mediami Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie – największego szpitala wojskowego, jednej z najważniejszych placówek medycznych w Polsce.

W latach 2017 – 2019, w Kancelarii Premiera, byłem m.in. dyrektorem Centrum Informacyjnego Rządu.

W 2020 r. odpowiadałem za komunikowanie Forum Ekonomicznego. Było to spore wyzwanie, gdyż ze względu na pandemię to największe w Europie Środkowo-Wschodniej spotkanie biznesu i polityki zostało przeniesione. Zamiast tradycyjnie odbyć się w Krynicy Zdroju zorganizowano je w Karpaczu.

Natomiast od kwietnia 2021 r. do czerwca 2024 r. byłem dyrektorem Działu Komunikacji Korporacyjnej Alior Banku. Odpowiadałem za komunikację wewnętrzną, zewnętrzną oraz projekty z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jednego z największych banków w Polsce. Ta praca była okresem wielkich wyzwań dotyczących relacji z mediami i klientami oraz zarządzania komunikacją w sytuacjach kryzysowych. Z satysfakcją mogę odnotować, że w listopadzie 2023 r. wiodący branżowy, dziennikarski tytuł – jakim jest „Press” – opublikował ranking „Top Marka 2023”. Zestawienie prezentowało najsilniejsze brandy budowane poprzez pracę biur prasowych, inspirujących publikacje dziennikarskie w prasie oraz w internecie. W rankingu podkreślono, że Alior Bank był sektorowym liderem z najwyższym indeksem wydźwięku. Czyli był bankiem, o którym najczęściej pisano pozytywnie. Badanie przeprowadziła agencja PSMM Monitoring & Morre

Od lat współpracuję z Wojskowym Klubem Biegacza META z Lublińca. W tym czasie „Bieg Katorżnika” z kameralnej imprezy wzorowanej na szkoleniu żołnierzy jednostek specjalnych, stał się jedną z najlepiej rozpoznawalnych masowych imprez ekstremalnych w Polsce.

Od pierwszej edycji współdziałam także z GROM CHALLENGE. To bieg organizowany na dawnym poligonie jednostki GROM przez pierwszych żołnierzy tej formacji.

Zanim zająłem się komunikacją społeczną, pracowałem na etatach w dziennikach „Trybuna Śląska” i „Super Express”, tygodniku „Polska Zbrojna”, miesięczniku „Żołnierz Polski”. Publikowałem także m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Polityce”, „Przekroju” i „Newsweeku”.

Od 2011 r. prowadzę CreatioPR – firmę doradztwa wizerunkowego. W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (ESG) angażuję się się w budowę szacunku dla służby w mundurze oraz promocji tradycji wojskowej.

Blisko wojskowych sił specjalnych

Od 1997 r. piszę o polskich siłach specjalnych. Byłem na misjach w Kosowie, Macedonii, Bośni, Kuwejcie, Iraku, Afganistanie, Litwie oraz Kongu. Jako jedyny dziennikarz z Polski, w 2006 r., uczestniczyłem w ćwiczeniach Sił Odpowiedzi NATO na Wyspach Zielonego Przylądka.

W 2004 r. zostałem pierwszym dziennikarzem, któremu Kapituła ds. Odznaki GROM przyznała Honorową Odznakę Jednostki Specjalnej GROM. Ma numer 035. To znaczy, że wcześniej – w ciągu kilkunastu lat istnienia oddziału – w podobny sposób wyróżniono zaledwie 34 osoby.

W 2007 r. Kapituła 62. Kompanii Specjalnej „Commando” uhonorowała mnie odznaką pamiątkową tej specformacji.

W 2011 r. otrzymałem Odznakę Pamiątkową 1. Pułku Specjalnego w Lublińcu. W 2012 r., jako jedyny przedstawiciel mediów otrzymałem medal z okazji pięciolecia istnienia Dowództwa Wojsk Specjalnych.

W 2022 r. zostałem wyróżniony Odznaką Pamiątkową Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca.

Odznaki pamiątkowe

O ich przyznaniu decydują nie dowódcy, ale Kapituły złożone z najbardziej doświadczonych i zasłużonych żołnierzy jednostek specjalnych.

1. Pułk Specjalny

Odznaka Pamiątkowa

przyznana w 2011 r.

GROM

Odznaka Honorowa

przyznana w 2004 r.

Jednostka Wojskowa Komandosów

Odznaka Pamiątkowa

przyznana w 2022 r.

62. Kompania Specjalna

Odznaka Pamiątkowa

przyznana w 2007 r.