Celny opis rzeczywistości

Skuteczna kreacja przyszłości

biurko-650x240

Jarosław Rybak – doświadczenie praktyka

Pierwsze szkolenie związane z Public Relations zaliczyłem w 1996 r. Był to tygodniowy kurs organizowany na zlecenie Agencji Rozwoju Międzynarodowego USA (US AID).

W 2007 r. zostałem rzecznikiem prasowym MON. Rozpoczynała się wtedy „bojowa misja” w Afganistanie, dlatego w ramach zarządzania informacją w kryzysie odpowiadałem za wdrożenie pierwszej procedury związanej ze „zdarzeniami kryzysowymi w wojsku”, dotyczącej informowania o żołnierzach, którzy zginęli lub zostali ranni. W efekcie półrocznych działań związanych z komunikowaniem społecznym MON wzrosło poparcie społeczne dla misji w Afganistanie. Według CBOS z 16 proc. poparcie wzrosło do 22 proc. Jednocześnie – z 78 proc. do 72 proc. – spadła też liczba Polaków, którzy nie popierali misji. Z tego sondażu jestem szczególnie usatysfakcjonowany, ponieważ potrafiliśmy w MON przekonać Polaków do udziału w wojnie w Afganistanie.

W 2009 r., w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, byłem twórcą oraz dyrektorem Departamentu Komunikacji Społecznej. Realizowałem projekty dla Prezydenta RP. Od 2013 r. zajmuję się komunikacją społeczną w Wojskowym Instytutem Medycznym w Warszawie – jednym z najważniejszych szpitali w Polsce. W latach 2017 – 2019 pracowałem w Kancelarii Premiera. Byłem m.in. dyrektorem Centrum Informacyjnego Rządu.

Od kilkunastu lat współpracuję z Wojskowym Klubem Biegacza META z Lublińca. Zająłem się promocją m.in. „Biegu Katorżnika”, który z kameralnej imprezy wzorowanej na szkoleniu żołnierzy jednostek specjalnych, stał się jedną z najpopularniejszych i najlepiej rozpoznawalnych masowych imprez ekstremalnych w Polsce. Od pierwszej edycji współdziałam także z GROM CHALLENGE. To ekstremalny bieg organizowany na dawnym poligonie jednostki GROM przez pierwszych żołnierzy tej formacji.

Od 2011 r. prowadzę CREATIO PR – firmę doradczą.

Wojna o rację

Działalność publiczna czy biznes są jak wojna. Dlatego zarówno politycy, jak i biznesmeni używają terminologii wojskowej. Planują strategie, analizują siły własne i przeciwnika. Mówią o „ataku”, „stratach”, „kampaniach”, „ofensywie”, „rozpoznaniu”, „sojusznikach”. Odwołują się do teoretyków sztuki wojennej: do Carla von Clausewitza czy Sun-Tzu.
Dlatego doradzając, wykorzystuję doświadczenia z lat pracy związanej z bezpieczeństwem, polityką, biznesem i mediami. Jeśli rozwiązania sytuacji kryzysowych sprawdziły się w skali państwa – gdy proponowałem je Prezydentowi, Premierowi, Ministrowi Obrony Narodowej czy szefowi Biura Bezpieczeństwa Narodowego – sprawdzą się także na niższych poziomach.

Publikacje o siłach specjalnych

Od 1997 r. piszę o polskich siłach specjalnych. Byłem na misjach w Kosowie, Macedonii, Bośni, Kuwejcie, Iraku, Afganistanie, Litwie oraz Kongu. Jako jedyny dziennikarz z Polski, w 2006 r., uczestniczyłem w ćwiczeniach Sił Odpowiedzi NATO na Wyspach Zielonego Przylądka.

W 2004 r. zostałem pierwszym dziennikarzem, któremu Kapituła ds. Odznaki GROM przyznała Honorową Odznakę Jednostki Specjalnej GROM. Ma numer 035. To znaczy, że wcześniej – w ciągu kilkunastu lat istnienia oddziału – w podobny sposób wyróżniono zaledwie 34 osoby. W 2011 r. otrzymałem Odznakę Pamiątkową Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca. W 2012 r., jako jedyny przedstawiciel mediów otrzymałem medal z okazji pięciolecia istnienia Dowództwa Wojsk Specjalnych.