Oglądając film poczujcie klimat oczekiwania na przylot śmigłowców Chinook. To w takich potężnych ważkach specjalsi bardzo często przemieszczają się w Afganistanie.
O tym, jak lata się w tych maszynach przeczytacie m.in. na str. 83 książki „Task Force-50 Operacja «Sledgehammer»”.


„We wnętrzu Chinooka walczą ze sobą huk pracujących dwóch potężnych silników ze świstem wirników i przekładni. To nie problem, ponieważ zwykle wszyscy mają na uszach słuchawki. Gorsze jest przenikliwe zimno. Transportowe śmigłowce CH-47 latają z otwartą tylną klapą załadunkową i wymontowaną parą przednich drzwi, znajdujących się tuż za kabiną pilotów. Na klapie i w drzwiach siedzą strzelcy. Lustrują okolicę i w każdej chwili są gotowi do otwarcia ognia.
Łopaty wirników z potężną siłą nawiewają do środka masy zimnego powietrza. Jakby człowiek stał w czasie huraganu na szczycie góry.
Śmigłowce są w Afganistanie najlepszym środkiem transportu, ale nie gwarantują bezpieczeństwa. Specjalsi dobrze pamiętają tragiczną nocną operację Navy SEALs 6 sierpnia 2011 roku w prowincji Wardak. W czasie nocnej katastrofy śmigłowca zginęło trzydziestu Amerykanów i ośmiu Afgańczyków.
– Paradoksalnie, lot to zawsze najbardziej stresująca część operacji. W powietrzu masz świadomość, jak niewiele możesz zrobić, żeby zagwarantować sobie bezpieczeństwo. Polegasz na maszynie, umiejętnościach pilotów i szczęściu. Kiedy maszyna ląduje, stajesz na ziemi i ten stres mija – dzieli się swoimi spostrzeżeniami jeden ze specjalsów.
Tym razem śmigłowiec z grupą „Suchego” leciał w dzień. Trasa nie była długa, bo bazę w Bagram, gdzie specjalsi spędzili pierwsze dni w Afganistanie, od obozowiska w Sharanie dzieliła niecała godzina lotu.
Jednak dzienne loty w CH-47, wielkich i powolnych ważkach, zawsze podnosiły ciśnienie. Wystarczy pojedyncza seria z karabinu DSzK. Śmigłowca najprawdopodobniej nie zestrzeli, ale dla załogi i pasażerów może być bardzo niebezpieczna.
Gdy więc koła śmigłowca dotknęły kamienistego lądowiska, wszyscy odetchnęli z ulgą.”

Podziękowania dla ekipy Task Force-50 za udostępnienie materiału.

Zobacz film /// Zobacz film /// Zobacz film /// Zobacz film